¬≥рш≥ отц¤ јнатол≥¤
мають дивовижну здатн≥сть: залишати п≥сл¤ себе в читацьк≥й
пам'¤т≥ не крикливо-ефектн≥ текстов≥ подробиц≥, а виразний
≥ незабутн≥й настр≥й. ¬они прост≥ за формою, п≥сенн≥, часом
розмовно-прозор≥, без суперсучасних метафоричних вигадок,
¤ких ми начиталис¤ довол≥ в рол≥ зам≥нник≥в художнього сенсу.
ƒивл¤чись на фото поета ≥ св¤щеника у поетичн≥й п≥дб≥рц≥
на стор≥нках "Ћ≥тературноњ ”крањни" в≥д 24 лютого
2005 року ("Ѕули часи “ро¤нов≥..."), намагаюс¤
збагнути творч≥ глибини авторовоњ душ≥, читаю в≥рш≥ та вкотре
упевнююсь у щасливому ф≥лолог≥чному спостереженн≥ - поез≥¤,
словесн≥сть таки Ї певним в≥дгомоном, р≥зновидом молитовноњ
практики.
якщо поетов≥ оч≥ мають вираз задивлених у далеч≥нь, то
душа дивитьс¤ у сутн≥сть ¤вища. ѕоет цей, ¤кщо можна так
сказати, ≥де углиб ”крањни, ”крањни духовноњ, земл≥ людей
св¤тих ≥ високих, людей киЇворуського православного гарту.
ќтець јнатол≥й виразний романтик за св≥тосприйн¤тт¤м, естетичним
≥деалом дл¤ нього постають доба кн¤жоњ –ус≥ та часи козацькоњ
звит¤ги. Ѕезперечно, це два екстремуми нашого духовного
триванн¤ в час≥, дв≥ вершини, ¤к≥ не ст≥льки вигл¤дають
минулим, ск≥льки слугують зразком, до ¤кого, ¤к до Їдино
правого ≥ несхибного ма¤ка, нам т≥льки й варто ≥ти в майбутньому.
ќбраз в≥щоњ зозул≥, ¤кий дав назву нов≥й зб≥рц≥, виринаЇ
з обшир≥в циклу, написаного за мотивами "—лова о полку
≤горев≥м".
ўе зозул¤ куЇ, ще куЇ...
ѕтах куЇ в≥к за в≥ком ¬≥тчизн≥ -
у твоЇму л≥топису
ск≥льки њх Ї?
ўе зозул¤ куЇ, ще куЇ...
"—лово о полку...", ¤к знамено нашоњ ≥сторичноњ
самосв≥домост≥, Ї предметом особливо пильноњ уваги поета.
як в≥домо, отець јнатол≥й усп≥шно займаЇтьс¤ краЇзнавством,
≥сторико-культурними досл≥дженн¤ми, ¤к≥ стосуютьс¤ р≥дного
рег≥ону - ¬≥нниччини - та мають параметри загальнов≥тчизн¤н≥.
ѕоет р≥шуче подаЇ до зб≥рки свою верс≥ю перекладу "—лова".
≤ це сьогодн≥ - п≥двищена в≥дпов≥дальн≥сть. атастроф≥чно
швидкими темпами ми йдемо до ¤когось забутт¤ ≥ самонерозум≥нн¤,
тому така прац¤ Ї певним перекодуванн¤м давньоњ ≥ вже не
вс≥м зрозум≥лоњ мовно-образноњ системи дл¤ сучасноњ людини.
÷е мужн≥й крок у напр¤мку залученн¤ все нових очей, сердець
≥ ум≥в до справжнього, до того, що не минулос¤ й не минетьс¤,
попри траг≥чне нерозум≥нн¤ сучасним заплутаним в≥ком. ѕоет
шукаЇ ¤комога в≥рн≥ш≥ тлумаченн¤ дл¤ незрозум≥лих, темних
м≥сць славетного "—лова", подаЇ ориг≥нальн≥ й
≥сторично серйозн≥ коментар≥. ѕеред нами - не випадкова
робота, а пл≥д продуманоњ, прожитоњ, пров≥дчутоњ творчоњ
д≥¤льност≥.
¬чен≥ голови, особливо ≥з зах≥дноњ п≥вкул≥, на меж≥ тис¤чол≥ть
все част≥ше говор¤ть про той планетарний св≥т, що настав,
¤к про посттрадиц≥йний. ўо се значить? « точки зору христи¤нина
- це значить т≥льки зм≥ну умов на складн≥ш≥, в ¤ких, за
апостольським словом в старослов'¤нських перекладах, мають
ви¤витис¤ "искуснейшие". ¬ цих часах добру, ≥стин≥,
традиц≥йним ц≥нност¤м та њх нос≥¤м не буде легко. Ћюдство
втрачаЇ здатн≥сть духовно в≥дчувати справжнЇ, а тому буде
легше сприймати п≥дробки та "нов≥ ц≥нност≥", що
йдуть аж н≥¤к не в≥д Ѕога, щоб не сказати р≥зк≥ше та страшливо
дл¤ нашого б≥дного сучасника, що б≥льше в≥д ус≥х духовних
св≥т≥в визнаЇ власний розум.
ƒл¤ людини нев≥руючоњ - настаЇ час ≥люз≥й, що, мовл¤в,
зробимо так≥ й так≥-то кроки ≥ вже точно, ¤к сп≥вали в рад¤нськ≥й
п≥сн≥, прилетить "птица счасть¤ завтрашнего дн¤".
Ќев≥дь- куди зникнуть тероризм, гнобленн¤, агрес≥¤, рабство
(в дужках п≥дставити потр≥бне: корупц≥¤, розпуста, нац≥ональний
н≥г≥л≥зм, безпам'¤тство, б≥дн≥сть, хвороби ≥ - мало не сама
смерть...) Ќе будемо збиватис¤ на ≥рон≥ю, йдетьс¤ бо про
реч≥ не дуже весел≥.
’то сьогодн≥ чуЇ голос —пасител¤, хто готовий п≥ти т¤жким,
хресним шл¤хом покращенн¤ себе, своЇњ душ≥, а не легким
шл¤хом в≥ри у чудотворн≥сть зовн≥шн≥х зм≥н?.. ’тось з≥ св¤тих
отц≥в казав: ¤к люди можуть помиритис¤ м≥ж собою, не примирившись
≥з Ѕогом? ≤з сов≥стю?.. оли фантастичн≥ злети науки й техн≥ки
сус≥д¤ть ≥з дикими формами рабства, п≥дступност≥, жорстокост≥?
ѕоез≥¤ отц¤ јнатол≥й «агр≥йчука Ї цеглинкою, але непорушною,
у буд≥вл≥ добра св≥тового. ѕоетов≥ обр≥њ - св≥тл≥ й п≥днесен≥.
…ого символи архетип≥чн≥ у своњй зворушлив≥й, щир≥й простот≥:
усень хл≥ба ≥ кварта води -
≥ н≥чого б≥льше не треба.
” стожарах безмежного неба -
пром≥нц≥ пров≥дноњ зв≥зди.
¬ далин≥ мерехтлив≥ вогн≥
негустих задр≥малих поселень.
Ѕожий подих благословенний
в≥днайти у чужому в≥кн≥...
("¬ дороз≥")
≤стор≥¤ промовл¤Ї до поета ≥менами й географ≥чними назвами,
гулом почањвських дзвон≥в, бр¤зком шабель у козацьких в≥йнах,
материнською колисковою... ѕоет вдаЇть¤ до розмањтт¤ ритм≥в
≥ версиф≥кац≥йних, ≥ почуттЇвих, ≥ зм≥стових. Ўироко, вдумливо
осмислюютьс¤ б≥бл≥йн≥ алюз≥њ ("¬р¤туванн¤ Ћота,"
"„и вже позаду ¬авилон").
™ в≥рш≥-присв¤ти земл¤кам - вчител¤м, поетам, апел¤ц≥њ
до знакових, ¤к тепер кажуть, постатей в≥тчизн¤ноњ ≥стор≥њ
та культури. оли око вдумливого читача зупинитьс¤ на згадц≥
в одному з в≥рш≥в про легендарне з≥лл¤ Ївшан, в ¤кому ≥
купають немовл¤, ≥ ¤ке кладуть в останню дорогу, - безперечно,
досв≥дчений аматор поез≥њ згадаЇ чудовий тв≥р ћиколи ¬ороного
"™вшан-з≥лл¤", де в цьому "духм¤ному"
образ≥ подадно символ нестертоњ пам'¤т≥ про коханий р≥дний
край.
” зб≥рц≥ переважаЇ баладний дух, де¤к≥ твори мають це жанрове
визначенн¤ - "балада" - в заголовках та п≥дзаголовках.
“ам говоритьс¤ про п≥днесене, св¤щенне, те, що в пам'¤т≥
народн≥й окутане ореолом особливоњ шаноби та неповторност≥.
ћожна вид≥лити в≥рш≥-спогади, Ї нав≥ть в≥рш-автопортрет
("јвтопортрет за в≥кном").
... «аплющу оч≥. “а вже ск≥льки рок≥в
в мен≥ юнак все той же кароокий
питаЇ мовчки зв≥ддал¤:
- Ќевже це ти?
... Ќевже це ¤?
атегор≥¤ часу - предмет особливоњ уваги митц¤. якимось
ц≥кавим чином тональн≥сть зб≥рки поЇднуЇ у соб≥ настр≥й
зм≥нност≥ й незм≥нност≥, плинноњ р≥ки часу та ¤когось непорушного
берега, певноњ константи, що завжди лишаЇтьс¤ "на м≥сц≥",
¤к≥ б епохи не проносилис¤ над людиною ≥ землею. ™ поез≥њ,
повторимо, под≥бн≥ до п≥сень, забарвлен≥ фольклорною прозор≥стю,
акварельним л≥ризмом.
“рапл¤ютьс¤ у в≥ршах нотки г≥ркоти за сучасних украњнц≥в,
розкиданих по св≥тах зароб≥тками, пригн≥чених сусп≥льними
й особистими вадами, негараздами, пристраст¤ми. "“ам
сто¤ла корчма, а тепер - ресторан..." Ѕ≥ль за "аборигена",
¤кий неодм≥нно "спорожнить портмоне" у цьому гр≥шному
м≥сц≥, що в≥ками пустим не буваЇ, виразно просв≥чуЇ в к≥лькох
р¤дках цього злободенного - в хорошому, "публ≥цистично
занепокоЇному" розум≥нн≥, твору.
—ловом, житт¤ постаЇ ¤к житт¤. ” св≥тл≥ й т≥н¤х, у величному
≥ траг≥чному, в л≥риц≥ ≥ буденщин≥.. ќсобливо зворушливими
барвами змальовано ж≥ноч≥ образи (наприклад, "ќда твоњ
рукам").
—¤гниста думка поета залучаЇ до р¤дк≥в новоњ зб≥рки найр≥зноман≥тн≥ш≥
постат≥ та факти украњнськоњ ≥ св≥товоњ культури, ≥стор≥њ.
Ћ≥тератор глибоко в≥дчуваЇ кожне своЇ слово, за в≥ршами
стоњть щира емоц≥¤, небуденне переживанн¤. —ердечно бажаЇмо
доброго шл¤ху до читач≥в ц≥й поетичн≥й зб≥рц≥, а отцев≥
јнатол≥ю - многа¤ ≥ блага¤ л≥та, нових творчих ос¤¤нь. ’ай
будуть почут≥ його молитви за нас ≥ ”крањну перед √осподн≥м
престолом.
|